A.Tuchowski „Nacjonalizm, szowinizm, rasizm a europejska refleksja o muzyce ...”. Wrocław 2015

Oceń ten produkt jako pierwszy

Dostępność: W magazynie

35,00 zł
LUB

Krótki opis

ISSN 0239-6661 (AU Wr); ISSN 1895-572X (MW)


Andrzej Tuchowski w swej książce "Nacjonalizm, szowinizm, rasizm a europejska refleksja o muzyce i twórczość kompozytorska okresu międzywojennego" podejmuje problematykę przenikania różnych rodzajów nacjonalizmu, szowinizmu i rasizmu do refleksji o muzyce okresu międzywojennego oraz przedstawia reakcje wobec tychże ideologii ze strony znaczących osobowości twórczych omawianego okresu. Pojęcie „nacjonalizm” rozumiane jest w pracy zarówno w pozytywnym, jak i w negatywnym sensie. Dotyczy więc dwudziestowiecznych szkół kompozytorskich, refleksji estetycznej podbarwionej myślą narodową, a także koncepcji historiozoficznych uzasadniających pretensje do hegemonistycznej pozycji kultury danego narodu. Ten właśnie negatywny, szowinistyczny typ nacjonalizmu zwykł w skrajnych przypadkach – jak w III Rzeszy i faszystowskich Włoszech – przechodzić w rasizm. Tytułowy kompleks zagadnień zaprezentowany został na przykładzie czterech krajów reprezentujących różne systemy społeczno-polityczne (od pełnego totalitaryzmu do pełniej demokracji) oraz główne żywioły etniczne ówczesnej Europy: III Rzeszy, faszystowskich Włoch, II Rzeczpospolitej (po roku 1926) oraz Wielkiej Brytanii.

 A.Tuchowski „Nacjonalizm, szowinizm, rasizm a europejska refleksja o muzyce ...”. Wrocław 2015

Kliknij na obrazek aby obejrzeć pełną wersję

Zmniejsz
Powiększ

Więcej widoków

Szczegóły

Spis treści

 

WSTĘP

  1. Narodowy a uniwersalny wymiar muzyki w świetle refleksji estetycznej Ralpha Vaughana Williamsa a Karola Szymanowskiego

 

  1.  Rasistowskie podstawy narodowo-socjalistycznej myśli o muzyce
    1. „Was ist Deutsch in Deutsche Musik?”. Wokół germańskich I nordyckich cech rasowych w muzyce niemieckiej
    2. „Judentum In Musik”. Wokół muzycznych działań „antyrasy”

2.1. Organiczna jedność harmoniczno-totalna

2.2. Organiczna jedność ukształtowań formalnych

2.3. Organiczna jedność estetyczno-społeczna

 

  1. Das Volk, das Volksgemeinschaft, der Volkskomponist: pojęcie „wspólnoty krwi” a debata wokół narodowosocjalistycznej normatywnej estetyki muzycznej

 

  1. Między refleksją a czynem: rasistowskie doktryny rasowe i konsekwencje wcielania ich w życie w świetle reakcji muzycznych środowisk Europy lat 30.
    1. Publicystyka i środowisko muzyczne II RP : „zalecana jak największa ostrożność”
    2. Na straży elitaryzmu : Szymanowski, polskie tradycje „wielkopańskie” a „kwestia żydowska”
    3. Polska „Rassenkunde” czyli Józef Reiss i badania nad specyfiką „duszy żydostwa w muzyce”
    4. Reakcje krytyki brytyjskiej, appeasement i anglo-niemiecka polityka muzycznej współpracy „bratnich krajów germańskich”
    5. Kontrofensywa ideologiczna brytyjskich artystów pokolenia „wielkiej wojny” – pacyfizm przeciw rasizmowi i szowinizmowi
    6. Krytyczny rok 1938 : zaangażowana twórczość Benjamina Brittena i Michalea Tippetta wobec wydarzeń w III Rzeszy

 

V. Włoskie „przebudzenie narodowe” a nacjonalizm historyczno-imperialny - sztuka w kręgu faszystowskiego mitu romanitá

  1. Sztuka nowoczesna czy zdegenerowana? Modernizm i jego narodowe uwarunkowania
    w ocenie ideologii faszystowskiej a nazistowskiej
  2. Muzyczne apologie Rzymu w służbie faszystowskiego nacjonalizmu imperialno-historycznego

2.1. „Salve Roma divina!”: Hymn Rzymski Giacomo Pucciniego

2.2. „Tutto che al mondo e civile, grande, augusto, egli e Romano ancora!”: Trylogia Rzymska Ottorino Respighiego a nacjonalistyczna estetyka muzyczna ery faszyzmu

2.3.                       Od Rimskiego-Korsakowa do Giannotto Bastianellego: przemiany estetyki twórczej Respighiego na drodze do „odrodzenia narodowego”

2.4.                       Aspekty profetyczne: Trylogia Rzymska w kontekście narodowym
i międzynarodowym.

 

VI. Od mitu romanitá do faszystowskiego rasizmu: włoska refleksja o muzyce w obliczu polityczno-ideologicznych przemian schyłku lat 30.

 

VII. „Nowy Rzym” w starciu z „Trzecią Cywilizacją Grecką” – upadek mitu romanitá

VIII. Post scriptum: zmierzch rasizmu , „ kryptonacjonalizm” i demitologizacja nacjonalistycznie pojmowanych tradycji w świecie powojennym

  1. „Kryptonacjonalizm” a „muzykologie narodowe”
  2. Od nacjonalizmu do uniwersalizmu

 

Zakończenie

Bibliografia

Summary

Indeks nazwisk

Tagi produktu

Użyj spacji aby rozdzielić tagi, apostrofów (') aby wpisać frazy.

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Dowiedz się więcej
x
[profiler]
Memory usage: real: 17563648, emalloc: 17259024
Code ProfilerTimeCntEmallocRealMem