Anna Kierska, Nauczanie gry na fortepianie - powołanie, umiejętność, wiedza

Oceń ten produkt jako pierwszy

Dostępność: W magazynie

32,00 zł
LUB

Krótki opis

Anna Kierska, Nauczanie gry na fortepianie – powołanie, umiejętność, wiedza

Propozycje dla metodyków

Przewodnik dla pedagogów

Podręcznik dla studentów

Wrocław 2011

Format: B-5

Liczba stron: 348

ISBN 978–83–86534–56–2

Cena: 38 zł

Anna Kierska, Nauczanie gry na fortepianie - powołanie, umiejętność, wiedza

Kliknij na obrazek aby obejrzeć pełną wersję

Zmniejsz
Powiększ

Więcej widoków

Szczegóły

Książka Anny Kierskiej stanowi kompendium wiedzy na temat nauczania gry na fortepianie. Autorka wyczerpująco przedstawia różnorodne kwestie pianistyczne, które dopełnia wiadomościami z zakresu pedagogiki, psychologii, anatomii, fizjologii i instrumentoznawstwa. Powołuje się przy tym na bogatą literaturę przedmiotu, a wszystkie treści wzbogaca swoimi przemyśleniami i sugestiami, zweryfikowanymi przez wieloletnią własną praktykę pedagogiczną.
Na kartach książki czytelnicy znajdą prezentację różnych metod pracy możliwych do zastosowania w nauczaniu początkowym oraz na dalszych etapach kształcenia pianistycznego. Kolejne zagadnienia autorka omawia z teoretycznego punktu widzenia oraz podaje przykłady ćwiczeń przydatnych w trakcie praktycznego opanowywania poszczególnych problemów.

Anna Kierska podstawową edukację muzyczną otrzymała w Szkole Muzycznej w Legnicy, średnią w Liceum Muzycznym we Wrocławiu, a studia wyższe rozpoczęła w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach i w trakcie studiów w 1958 roku przeniosła się do uczelni wrocławskiej. Tu, w klasie prof. Włodzimierza Obidowicza uzyskała dyplom w zakresie gry na fortepianie. Przedmiotem jej zainteresowań była dydaktyka pianistyczna, a więc zagadnienia przekazywane głównie przez metodyków – w uczelni katowickiej przez prof. Wandę Chmielowską, a w uczelni wrocławskiej przez prof. Marię Ogilbiankę.
Już w czasie studiów podjęła pracę pedagogiczną w podstawowym szkolnictwie muzycznym, a po otrzymaniu absolutorium przyjęła propozycję pracy na kursie średnim w Szkole Muzycznej w Legnicy oraz okresowo w Szkole Muzycznej II st. we Wrocławiu. W 1960 roku została zatrudniona w PWSM we Wrocławiu (od 1981 roku Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego), w której to uczelni pracowała do 2002 roku, prowadząc zajęcia z fortepianu na Wydziale Edukacji Muzycznej, Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii oraz na Wydziale Wokalnym. Od roku 1974 prowadziła przedmiot „metodyka nauczania gry na fortepianie” na Wydziale Instrumentalnym i na Wydziale Edukacji Muzycznej.  Dla potrzeb obu wydziałów stworzyła własne autorskie programy nauczania tego przedmiotu. 
Okresowo w ramach Studium Przedmiotowo-Metodycznego organizowanego przez Wrocławski Oddział Instytutu Kształcenia Nauczycieli i Badań Oświatowych (późniejsze Centrum Doskonalenia Nauczycieli) prowadziła zajęcia z fortepianu, a w ramach kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli szkół i ognisk muzycznych – zajęcia z metodyki nauczania gry na fortepianie. W latach 1989–1992 pełniła funkcję kierownika Zakładu Fortepianu Ogólnego przy Katedrze Fortepianu wrocławskiej Akademii Muzycznej. Była wielokrotnie nagradzana i odznaczana za osiągnięcia w pracy dydaktycznej i organizatorskiej.
Kontakt z autorką: anna.kierska@gmail.com

Spis treści (Wybór zagadnień szczegółowych)

Od wydawcy
Nota o autorce
Od autorki
Wprowadzenie
Część I
           Rozdział I. Parę słów o osobowości pianisty pedagoga
           Rozdział II. Sylwetka pianisty pedagoga – warunki, które ją kształtują
           Rozdział III. Przedmiot „metodyka nauczania gry na fortepianie”
Część II
           Rozdział IV. Psychologia wieku dziecięcego, wieku dorastania i lat młodzieńczych
           Rozdział V. Uzdolnienia predysponujące kandydatów do zawodu muzyka pianisty. Przyczyny niepowodzeń uczniów szkół                  muzycznych
           Rozdział VI. Wprowadzenie dziecka w świat muzyki
           Rozdział VII. Wstępne poznanie instrumentu
           Rozdział VIII. Wyobraźnia muzyczna – jej rola, znaczenie i sposób kształcenia w procesie edukacji muzycznej ucznia
           Rozdział IX. Elementy kształcenia słuchu w pedagogice pianistycznej
           Rozdział X. Rytm i problemy z nim związane
           Rozdział XI. Kształcenie aparatu gry – praca nad techniką
           Rozdział XII. Korekta aparatu gry
           Rozdział XIII. Instrument – wykonawca – dźwięk
           Rozdział XIV. Gamy i pasaże
           Rozdział XV. Zapis nutowy a gra a vista
           Rozdział XVI. Polifonia
           Rozdział XVII. Pamięć
           Rozdział XVIII. Pedalizacja
           Rozdział XIX. Interpretacja – artystyczne wykonanie utworu
           Rozdział XX. O ćwiczeniu
           Rozdział XXI. Gra zespołowa
           Rozdział XXII. Parę uwag o lekcji
           Rozdział XXIII. Przedmiot „fortepian obowiązkowy”
Dopowiedzenie
Bibliografia
Wykaz źródeł reprodukcji rycin i przykładów nutowych

Tagi produktu

Użyj spacji aby rozdzielić tagi, apostrofów (') aby wpisać frazy.

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Dowiedz się więcej
x
[profiler]
Memory usage: real: 17563648, emalloc: 17230648
Code ProfilerTimeCntEmallocRealMem