Tomasz Kienik, Magnificat. Od biblijnego tekstu do polskiej kompozycji muzycznej XX i początków XXI wieku

Oceń ten produkt jako pierwszy

Dostępność: W magazynie

50,00 zł
LUB

Krótki opis

Liczba stron: 640
ISBN: 978-83-65473134


Prezentowana monografia przedstawia problematykę muzycznych opra­cowań Magnificat w ujęciu historycznym i analitycznym. Wychodząc od in­terpretacji biblijnego tekstu, autor rozważa przemiany, jakie dokonywały się w zakresie umuzycznienia kantyku Maryi ze szczególnym uwzględnie­niem dzieł polskich XX i początku XXI wieku.


"Monumentalna, imponująca rozmachem i rozległością horyzontów badawczych pra­ca jest pierwszą w polskim (a najprawdopodobniej i w światowym) piśmiennictwie muzycznym monografią ujmującą problematykę Magnificat w tak pełny, wielostron­ny i wielopoziomowy sposób. Autor dokonał niezmiernie cennego syntetyczno-suma­rycznego przeglądu Magnificat w skali globalnej, a na tym tle – w skali krajowej, do­wodząc, że pomimo postępującej w ciągu XX wieku sekularyzacji, tekst omawianego biblijnego kantyku nie stracił żywotności, atrakcyjności ani otwartości. Pisarstwo Tomasza Kienika reprezentuje rzadko spotykaną wszechstronność, możliwą dzięki niezwykle szczęśliwemu połączeniu wielu kompetencji: opanowania ścisłych metod muzyczno-analitycznych, humanistycznej otwartości kojarzenia, doświadczeń w za­kresie kompozycji, gry organowej oraz pasji w dziedzinie teologii i biblistyki". (Z recenzji prof. dra hab. Andrzeja Tuchowskiego)


"Magnificat pozostaje istotnym kodem kulturowym dla wielu ludzi, których wraż­liwość odkrywa prawdę o człowieku stojącym wobec Boga. Podjęty w niniejszej pracy temat jest więc ciągle aktualny, a zaprezentowana przez autora analiza mu­zycznych ujęć Magnificat powstających na przestrzeni dziejów potwierdza ów stan i otwiera odbiorców na nowe opracowania tego hymnu". (Z recenzji ks. dra hab. Cezarego Korca)


  


Tomasz M. Kienik, teoretyk muzyki, adiunkt w Aka­demii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocła­wiu, ukończył z wyróżnieniem studia w dziedzinie teorii muzyki (1999) i kompozycji (2000). Doktorat w zakresie nauk o sztuce uzyskał na Uniwersytecie Wrocławskim (2008). Brał udział w licznych konfe­rencjach naukowych w Polsce i za granicą, opubliko­wał wiele artykułów, m.in. na temat polskiej muzyki współczesnej XX i XXI wieku. Autor książki Sonory­styka Kazimierza Serockiego (2016).


 

Tomasz Kienik, Magnificat. Od biblijnego tekstu do polskiej kompozycji muzycznej XX i początków XXI wieku

Kliknij na obrazek aby obejrzeć pełną wersję

Zmniejsz
Powiększ

Więcej widoków

Szczegóły

Spis treści

Wstęp

Rozdział 1. Magnificat – dlaczego i jak? Od wyboru tekstu słowne­go do problematyki metodologicznej

1.1. Cel pracy i problemy zasadnicze
1.2. Magnificat a inne teksty maryjne. Problem toposów
1.3. Teologiczna głębia tekstu Magnificat
1.4. Pozateologiczne wartości tekstu Magnificat
1.5. Emocjonalne przesłanie tekstu Magnificat
1.6. Magnificat w malarstwie i rzeźbie
1.7. Wobec dzieła sztuki – podstawy metodologiczne

Rozdział 2. Magnificat – od analizy do interpretacji tekstu słownego

2.1. Refleksja wstępna
2.2. Oryginał i przekłady. Analiza i interpretacja tekstu biblijnego
2.3. Problem formy, gatunku, autorstwa, intertekstualności i warstw znaczeniowych tekstu Magnificat

Rozdział 3. Historia muzycznych opracowań tekstu Magnificat od V do XIX wieku

3.1. Średniowiecze i renesans
3.2. Po roku 1600
3.3. Ku klasycyzmowi
3.4. Wiek XIX

Rozdział 4. Magnificat – od psalmodii do kantaty. Problematyka gatunkowa od XV do XIX wieku

Rozdział 5. Magnificat w muzyce europejskiej i pozaeuropejskiej XX i XXI wieku

5.1. Kompozytorzy i problem chronologii
5.2. Język tekstu słownego. Uwarunkowania geograficzne
5.3. Wybrane linie genetyczne. Grupy utworów i tendencje. Tradycje religijne|
5.4. Wybrane problemy formy, gatunku i strategii kompozytorskiej
5.5. Aspekt horyzontalny
5.6. Wybrane problemy z zakresu organizacji wertykalnej
5.7. Metrorytmika i organizacja czasu. Formuły agogiczne
5.8. Czynnik dynamiczny
5.9. Wybrane problemy z zakresu kolorystyki
5.10. Problematyka partii organowych
5.11. Problemy wewnętrznej integracji dzieła
5.12. Wybrane aspekty faktury
5.13. Środki muzyczne a semantyka słów

Rozdział 6. Magnificat w muzyce polskiej XX i na początku XXI wie­ku. Od kościelnej użytkowości do wielkich form koncertowych  

6.1. ks. Wacław Gieburowski Magnificat (1929)
6.2. Bolesław Szabelski Magnificat (1937–1942)
6.3. ks. Idzi Ogierman MańskiMagnifikat czerwińskie (1948) i Ma­gnifikat II
6.4. Jan Wincenty Hawel Magnificat (1974)
6.5. Krzysztof Penderecki Magnificat (1974)
6.6. Andrzej NikodemowiczMagnificat op. 74 (1977–1978)
6.7. ks. Zdzisław Bernat Magnificat (1980)
6.8. Andrzej Cwojdziński Magnificat (1983)
6.9. Piotr MossMagnificat ze StabatMater, Magnificat I–II, Magnifi­cat III  
6.10. Barbara Zakrzewska-NikiporczykMagnificat (1985)
6.11. Andrzej Dziadek Magnificat (1986)
6.12. Józef Świder Magnificat (1–3; 1988, 1980?, 1997)
6.13. Juliusz ŁuciukMagnificat (1990)
6.14. Andrzej Koszewski Magnificat (1990)
6.15. Paweł Łukaszewski Magnificat z Vesperae pro defunctis(1994– 1995) i Magnificat & Nunc dimittis(2005–2012)
6.16. Bogusław Grabowski Magnificat II (1996) 
6.17. Piotr Majchrzak Magnificat (1998) 
6.18. Zbigniew Kozub Magnificat (2000) i Magnificat (2014) 
6.19. Krzysztof Niegowski Magnificat (2000) 
6.20. Marek Jasiński Magnificat (2002)
6.21. Michał Zieliński Magnificat (2002) 
6.22. Grażyna Pstrokońska-NawratilMagnificat MM (2000–2004)
6.23. Marian Sawa Magnificat (1–3; 2004, 2005, 2000) 
6.24. Piotr Pałka Magnificat (1) (2005)
6.25. Wojciech Kilar Magnificat (2006) 
6.26. Paweł Bębenek Magnificat (2006)
6.27. Leszek Możdżer Magnificat (2006) 
6.28. Krzysztof Kostrzewa Magnificat (2007–2008)
6.29. Michał SławeckiMagnificat (2005) i Magnificat kaszubskie (2009) 
6.30. Jarosław Chełmecki Magnificat (2010) 
6.31. Sławomir S. Czarnecki Magnificat z Vesperae in exaltationeSanctaeCrucis(2012–2013) 
6.32. Romuald Twardowski Magnificat (2013) 
6.33. Piotr F. GrinholcMagnificat (2016) 

Zakończenie 

Bibliografia

Tagi produktu

Użyj spacji aby rozdzielić tagi, apostrofów (') aby wpisać frazy.

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Dowiedz się więcej
x
[profiler]
Memory usage: real: 17563648, emalloc: 17252056
Code ProfilerTimeCntEmallocRealMem